Przejdź do głównej zawartości strony
Poniedziałek Środa / Godziny zależne od grupy
Pałacyk Konopackiego, ul. Strzelecka 11/13
zapisz się

Zajęcia umuzykalniające dla wszystkich chętnych, bez względu na poziom zaawansowania („od zera”), zbudowane wokół folkloru muzycznego nizinnych części Polski (regiony etnograficzne: radomski, opoczyński, rawski, garwoliński, suwalski, Puszcza Zielona, biłgorajski, kołbielski, południowo-podlaski, białostocki). Nauka gry na bębnie obręczowym (bębenku) i alternatywnie: barabanie (dużym bębnie).

A – gr. początkująca, poniedziałki, godz. 17:30-19:00

Program zajęć i ramowy harmonogram:

  • od września: opanowanie podstaw techniki gry – ergonomiczne trzymanie bębna, postawa, sposoby wyprowadzania uderzeń, uderzenia łączone, praca ramion; nauka ćwiczeń rozgrzewkowych i rozciągających po graniu;
  • od października: opanowanie podstaw rytmiki – rozumienie pojęć takt, puls, fraza, metrum, tempo; umiejętność rozróżnienia występujących w muzyce ludowej metrów oraz rozliczania występujących na nagraniach temp;
  • od listopada – opanowanie technik wspólnej nauki: gra w kapeli, gra w grupie;
  • od grudnia: opanowanie technik samodzielnej nauki – gra z nagraniami, gra z metronomem, ćwiczenia techniczne, praca nad zakresem wykonywanych temp;
  • od stycznia ’25: przygotowania do wspólnych występów Ogniska;
  • od lutego ’25 do końca cyklu: analiza i nauka 5 charakterystycznych stylów wykonawczych/subregionalnych: po Stanisławie Lisie [Kurpie], Franciszku Racisie [Suwalszczyzna], Stanisławie Budziszu [Radomskie], Janie „Zarosiaku” Bździuchu [Biłgorajskie] i Stefanie Trzpilu [Garwolińskie].

B – gr. zaawansowana, środy, godz. 19:00-20:30

Zajęcia umuzykalniające dla początkujących wykonawców, zbudowane wokół folkloru muzycznego nizinnych części Polski. Nauka gry na bębnie obręczowym (bębenku) i alternatywnie: barabanie (dużym bębnie).

Program zajęć i ramowy harmonogram:

  • od września: powtórzenie informacji uzyskanych w trakcie zajęć I roku;
  • od października: rozwijanie i doskonalenie techniki gry – ergonomiczne trzymanie bębna, postawa, sposoby wyprowadzania uderzeń, uderzenia łączone, praca ramion, galopy; praca nad zakresem wykonywanych temp; rytmika – rozwijanie narzędzi do samodzielnej analizy nagrań muzyków wiejskich;
  • od listopada: rozwijanie nietradycyjnych technik wykonawczych (alternatywne metra, techniki trzymania, praca z mikrofonem itd);
  • od stycznia ’25: rozwijanie performatywnych aspektów gry na bębnie (śpiew do bębna, taniec z bębnem i tak dalej);
  • od lutego ’25 do końca cyklu: analiza i nauka 5 charakterystycznych stylów wykonawczych/subregionalnych: po Stanisławie Wlazło i Józefie Lipińskim [Radomskie], Stanisławie Pryku [Sieradzkie], Czesławie Perkowskim [Białostocczyzna], F. Ya. Katsevych’u [Wołyń] i Czesławie Sobolewskim [Rawskie].
Dni tygodnia Godziny Grupy wiekowe Opłata
Grupa początkująca Poniedziałek
17:30 - 19:00 dorośli
młodzież 15+
60 zł za każde spotkanie, płatne ryczałtowo za miesiąc z góry.
Grupa zaawansowana Środa
19:00 - 20:30 dorośli
młodzież 15+
60 zł za każde spotkanie, płatne ryczałtowo za miesiąc z góry.

Mateusz Dobrowolski

Muzykant, animator kultury, dziennikarz. Od 2010 r. gra na tradycyjnym wschodnioeuropejskim bębnie obręczowym. Laureat II nagrody na organizowanym przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie Turnieju Muzyków Prawdziwych 2022. Współtworzy nagradzaną na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia “Nowa Tradycja” polsko-białoruską grupę Hajda Banda / Гайда Банда. Występował m.in. z grupą R.U.T.A. (hardcore punk), kolektywem terenNowy (muzyka improwizowana) oraz Kapelą Piotra Kaznowskiego.
Filozofii i technik gry uczył się zarówno od kontynuatorów tradycji - Macieja Szajkowskiego, Pawła Luto, Andriia Levchenki - jak i od dawnych mistrzów muzyki wiejskiej - Józefa Tarnowskiego, Francisza Racisa, Zdzisława Marczuka. Szczególnym zainteresowaniem obdarza dawne techniki gry na bębnie, które przetrwały do dziś w praktyce wykonawczej w nielicznych miejscach polskiego pogranicza oraz w znacznie szerszej skali w kulturach wschodnich sąsiadów Polski - w Ukrainie, w Białorusi i państwach bałtyckich.

Za zajęcia stałe możesz zapłacić:

  • przelewem – wpłat za zajęcia należy dokonywać na numer rachunku bankowego: Bank Pekao S.A 65 1240 1082 1111 0010 3160 4333
  • blikiem lub przez PayU – logując się na swoje konto w strefie zajęć i klikając przycisk „więcej” znajdujący się przy kursie. Zobaczysz wtedy harmonogram opłat.
  • w kasie Domu Kultury na ul. Dąbrowszczaków 2 i w Pałacyku Konopackiego.

Formularz zwrotu za zajęcia

Jesteśmy Ci coś winni? Wypełnij formularz zwrotu za zajęcia.

Formularz zwrotu